Jump to content
php.lv forumi

Mājas lapu izstrāde


vostro

Recommended Posts

Vienojies / sastādi līgumu ar vienu personu, vienojies ar fizisku vai juridisku personu vienu, ar uzsvaru vēlreiz VIENU. To ko viņi grib, kaut 600 cilvēki izdomā, ar to, kuru tu vienojies ar to tu arī runā, ar to tu norunā, to arī izdari, maina noteikumus, mainās cena par padarīto darbu, viss atkarīgs no tā. Ja ir līgums kā jau Sandis pieminēja - grib vairāk - maksā vairāk ( grib vēl papildus pie norunātā ).

Kaut tev uzpeld 9 cilvēki pa virsu, atceries ar kuru tu noslēdz vienošanos, tam tu arī dod rādīt un pie vienas vietas vai kaimiņu Ilzei, vai ciema Pēterim nepatīk - tu vienojies pasūtītāju. Punkts un āmen.

Link to comment
Share on other sites

1. stage - funkcionālā dokumentācija. Puses satiekas un vienojas par pilnīgu, sīkumainu funkcionālo pusi, kādas opcijas, līdz vismazākajiem sīkumiem. Pat tādiem, kas pirmajā brīdī liekas maznozīmīgi, piemēram, kāda būs lietotāju reģistrācija, ja ar sociālajiem servisiem- kādiem, kādi lauki būs kontaktu formā utt. Tas aizņems daudz laika, bet tas ir vitāli nepieciešams tev izdarīt, tevis paša drošībai.

2. stage - tad, kad panākta abpusēja vienošanās par funkcionalitāti, tiek izstrādāts dizaina koncepts - no pasūtītāja puses tiek paņemts viss nepieciešamais dizaina izveidei, logo materiāli, lapas materiāli (ja ir) utt, kaut kādas pamata idejas.

3. stage - Galējais dizaina koncepts un funkcionālā dokumentācija tiek saskaņota ar klientu, tiek uztaisīta tāme.

3a. stage - ja klients vēlas dizaina koncepta vietā redzēt gatavu dizainu, tad par to vienojas atsevišķi, lai nesanāk tā, ka klients izvazā dizaineri aiz deguna un beigās neko nesamaksā. Līgums šajā gadījumā arī ir nepieciešams, tā pat viss arī jāsaskaņo.

4. Klients parasti nekad nenosaka lapas galējo dizainu, lapas dizainu nosaka dizaineris. Klientam pirms šī stage jau ir skaidri un gaiši jāpasaka - ar dizaina izstrādi nodarbojas dizaineris, kurš zina, ko dara. Arguments par šefa meitu, kas studē dizainu un "saprot labāk" nav arguments. Ar tādiem klientiem tu pilnīgi noteikti nevēlies nemaz turpināt strādāt un tici man - galvas sāpes, nervi un laiks būs iztērēts vairāk, kā nopelnīsi. Cilvēki web studijās griežas tikai tapēc, ka paši neprot veidot kvalitatīvas mājas lapas. Klientu rekomendācijas ir jāņem vērā, bet pakaļlekšana nedrīkst būt. Princips tas pats, kas pie zobārsta - tev tiek dotas opcijas, kādu plombu likt, bet ielikšana vienalga paliek zobārsta kompetencē. Šis punkts klientam maigi un profesionāli jāieskaidro jau pašā komunikācijas sākumā. Lielākā daļa saprot un problēmas pēc tam, kad ir noskaidrots, kas ir kas nerodas. Savukārt tie, kas var radīt problēmas izpildītājam pēc šī punkta vienkārši nozudīs. Un labi vien ir.

5. Ja klients piekrīt izmaksām, tiek noslēgts līgums par pakalpojuma sniegšanu, kurā tiek norādīts uz funkcionālo dokumentāciju, dizaina konceptu (dizainu) un tāmi. Tiek norādīts, ka klients pilnībā piekrīt dokumentācijai, dizainam un tāmei. Pie tam, noteikti jānorāda, ka projekta gaitā nepieciešamās "novirzes" no sākotnējā plāna nedrīkst pārsniegt, kā nu kuram, no 10-20 darba stundām. Ja vairāk - līguma papildinājums, atsevišķa samaksa.

6. Pakalpojuma sniedzējs izpilda darbu, nodod lapu tā, kā atrakstīts dokumentācijā.

 

Rekomendācijas no pieredzes -

1. Visa sarakste un visas vienošanās ar klientu tikai un vienīgi rakstiski, kaut vai epastā. Bez izņēmumiem.

2. Atrodi normālu juristu, kas uztaisīs tev vairāk vai mazāk universālu līgumu šim pasākumam un paskaidros, kas ir kas. Bez kaut vai nelielām juridiskām zināšanām par to, kas un kapēc jānorāda līgumā var iekūlties pamatīgos mēslos.

3. Līgumā vienmēr jānorāda, kura ir par projektu atbildīgā persona no pasūtītāja puses un ka visa projekta virzība tiek organizēta tikai ar šo cilvēku. Tu strādā tikai ar šo cilvēku, vienalga vai pēc tam uzrodas boss nr 2. vai bosa sieva. Bez izņēmumiem.

3. Nesāc darīt, pirms esi saņēmis kaut kādu naudisku iemaksu. Nopietns klients nekad neatteiksies iemaksāt kompānijai vai cilvēkam kaut kādu naudu lai bīdītu nopietnu projektu. Ir skaidri jānosaka- klients veic tādus un tādus maksājumus tādos un tādos posmos.

4. Naudas lietas - tikai ar pārskaitījumu. Ja neesi reģistrēts kā nodokļu maksātājs, tu esi duraks - get out un visu iepriekš minēto ignorē, tas uz tevi vienkārši neattiecas.

5. Izpildes termiņus nosaki plānotais laiks +20-25% rezerve. Līgumā norādi, ka plānotais izpildes laiks var atšķirties no reālā neparedzētu un neparedzamu tehnisku sarežģījumu dēļ.

6. Līgumā jāatrunā, ka izstrādātā lapa izmantos tehnoloģijas A, B, C, D. e.g. prasības serverim, uz kura tiks turēta lapa nosaka izpildītājs. Humoram, bija reāls gadījums, kad cilvēks PHP rakstītu lapu prasija pārrakstīt ASPā, jo lūk viņam esot Windows Server kaste un vēl kas tik tur ne. Ja līgumā nebūtu bijis punkts par servera prasībām, būtu baigie mēsli.

 

Un visbeidzot, klienti nav monstri. Normāli runājot un normāli argumentējot parasti neviens pa muti nesit un naudu atpakaļ neprasa. :)

Edited by F3llony
Link to comment
Share on other sites

tā tāda forumu pievilcība, netīšām izlasīt cilvēka sarunu pašam ar sevi

Silts padoms: atrodi normālu darbu un uz visiem laikiem aizmirsti par tādu lietu, kā mājaslapu cepšana kaut kādiem eseselvē klientiem...

Link to comment
Share on other sites

Sveiki, man radās jautājums, kā Jūs darat, kad veidojat mājas lapu, kā ir tieši ar samaksu, mans gadījums ir tāds, ka gandrīz sanāca tā, ka par darbu nesaņemtu naudu, jo radās nesaskaņas no klienta puses, bet tomēr viss ir kārtībā, bet kā Jūs darbojaties, ar savstarpējo līgumu? Es darīju tā, pusi pēc nepilna darba un otru pusi pēc pilnīga darba. Tā lai neuzmet, kā Jūs rīkojaties?

Tēma izskatās izsmelta, bet nu padalīšos ar savu pieredzi..

Principā man līdzīgi sanāca ar praksi, kur tika parakstīts prakses līgums caur manu skolu starp mani un prakses darba devēju. problēma sākās tad, kad darba devējs paziņoja, ka par manis paveikto darbu prakses laikā man būs jāatskaitās vēl vienai personai, kur attiecīgi sanāk jau 2 personas, kas tiek iesaistītas manas prakses ietvaros no prakses darba vietas.

Nu un tālāk viss notika kā vienmēr. Sāka cept mani par to, ka gribētu uzlabot dizainu, kas atkārtojās reizes 10. Par programmēšanu vispār negribu pat atcerēties - bija jānomaina 3 dažādas CMS vides, līdz darba devējs bija apmierināts. Un šādi tas viss turpinājās 3 mēnešus.

Atrisinājums? Pārlasīt līgumu un pārliecināties, ka nepastāv iespēja tavā darba vērtēšanā iesaistīties vēl citām personām, vai tavā gadījumā sastādīt to (lūgt pārtaisīt) tā, lai visi iespējamie melnie caurumi tiktu aizlāpīti un tu varētu droši darīt savu darbu un saņemt pienācīgu atalgojumu, bez jeb kāda veida parkām.

Parasti tie, kuri jau ir ieplānojuši tevi čakarēt, jau pašā sākumā laužas sakarā ar līgumu, tāpēc varbūt apsver iespēju meklēt citu variantu.

Edited by WHOAMi
Link to comment
Share on other sites

edw tavā gadījumā viņi ar mieru maksāt, tos 40%?

 

 

Ir ar mieru, un ja nav, paši vainīgi, nav jau manās interesēs tā lapa :) Bet 99%, ja ir normāls un nopietns klients, viss notiek, vislabākais veids kā atsijāt viņus :)

Link to comment
Share on other sites

> Arguments par šefa meitu, kas studē dizainu un "saprot labāk" nav arguments.

 

> Princips tas pats, kas pie zobārsta - tev tiek dotas opcijas, kādu plombu likt, bet ielikšana vienalga paliek zobārsta kompetencē.

 

Labi teikts. Cepums!

Link to comment
Share on other sites

Vēl viens punkts, ja klients sākotnēji tev prasa cenu, tad šim pretī prasi prasības, lai varētu izvērtēt cenu, un pēc tam kaut vai brutāli izkopē laukā no sarakstes tiešas šis prasības, piemēram kontaktu lapa, tāda un šitāda, 5 lauki, ja viņš izdomā salikt advancētāku ar 10 laukiem, tas jau uz tevi vairs neattiecās, piedāvā + X Ls klāt, ja nepiekrīt, taisi tālāk kas uz tevi attiecās.

 

Jebkurā gadījumā bieži vien klienti domā, ka bold, italic, un visādu sīkumu saregulēšana, kas reāli nav prasīta neko nemaksā, bet tā nemaz nav. Lielās lietas jau var izdarīt ātri, bet bieži vien tie visi klientu sīkumi arī ir tas klupšanas akmens. Ja rodas domstarpības, saki lai palasa pats savas noliktās prasības. Ja jau dizians ir apstiprināts, viss sagriests, salikts jau CMS, un te pēkšņi viņš izdomā ko mainīt, sorry, revizīja finisha taisnē maksās tik un tik, jo tas nav līgumā minēts.

 

Vēl viens variants, ir tā, ka dizains = prasības, ieteiktu arī līgumā kā pielikumu iekļaut lapas dizainu, par kuru tu vienojies, savādāk, ja tev nav preview kā tāda, klients to dizainu var mainīt kā vien iegribas un kaut vai 30 reizes, jo neviens tev strīda gadījumā nepateiks, kurš tad ir īstais un kurš nē, šādi tev var iedod kaut vai 5 lapas saveidot.

 

Un kā jau šeit pieminēja, droši saglabā visu oficiālo saraksti, jo jebkura rakstiska vienošanās e-pastos, etc var palīdzēt strīda risināšanā, ja tik tālu nonāk, tiesā. Ja klients ir apstiprinājis kādas izmaiņas un pēc tam saka, ka neko nav prasījis, vai arī kādēl veicot šis izmaiņas, lapa nav pabeigta līgumā minētā termiņā. Parasti visi jau saliek papildus prasības un pēc tam brīnās, kāpēc termiņš ir nokavēts.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...