Jump to content
php.lv forumi

Mr.Key

Reģistrētie lietotāji
  • Content count

    1309
  • Joined

  • Last visited

About Mr.Key

  • Rank
    Programmēšanas meistars

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Projekts & Komanda

    Arī man pirmais iespaids ir, ka ar patreizējo izpratni par IT projekta realizēšanu, būs diezgan grūti. Nekas tāds gan jau nav neiespējams – ja mēģina, tad sanāk, vienkārši jārēķinās ar kļūdām, neveiksmēm un pat totālām neveiksmēm. Publiski pieejamā start-up projektu informācija rada iespaidu, ka vajag tikai gribēt un viss sanāks. Tā nebūt nav. Esmu redzējis projektus, kas realizē idejas, kaut skaidri jūtu, ka tā lieta neaizies. Un neaizgāja arī. Bet... man neviens viedokli neprasīja, jo bija aizņemti ar pacilātu noskaņojumu. Esmu publiskajā telpā dzirdējis un lasījis stāstus par lieliem projektiem, kuri tiek pieteikti ar tādu "WOW" efektu, ka elpa aizraujas gandrīz līdz aizsmakumam. Vēlāk gan, sekojot līdzi, tāds čušs vien sanācis un paliek vien jautājums, vai nokurinātā nauda bija grants vai aizdevums ar ķīlu. Šķiet, ka viens nesens projekts ir kaut kāds stock photo tipa projekts, kas radīts LV un reklamējās portālos ar rakstiem par to, ka nu arī fotografēšanas hobijs var kļūt par ienesīgu nodarbošanos. Tad vēl projekti, kur tehniskiem cilvēkiem nez kāpēc šķiet, ka automatizējot to, ko var izdarīt ar Excel vai Word, cilvēki priecīgi kļūs par SaaS lietotājiem, nevis turpinās ķimerēties ar offisu. Eiforija apskurbina prātu un rodas iespaids, ka vīzijas ir nākotnes prognozes, kuras piepildīsies kā laika prognozes. Bet laika prognozes piepildās tādēļ, ka cilvēki kaut kur Eiropas viducī un ASV gadu desmitu gaitā ir saprogrammējuši klimatisko modeli, un prognozes norisi veic daba. Radošā biznesa projektā, kāds ir šis, nav ne ekonomikas modeļa, nedz arī pašdarbojoša mehānisma, kas plānu pārvērstu realitātē. Realitāte nav arī universitātes vide, kur pareizi uzrakstīts diplomdarbs garantē panākumus, bet šķībi greizi uzrakstīts – garantē sliktas sekmes. Biznesā mēdz gadīties otrādi un bieži pat tieši tā arī notiek. Ar esošo pieeju varētu ļoti labi sanākt cita tipa biznesi - kursu pasniegšana, valsts finansējuma apgūšana, mācību iestāžu siltināšana, ja IT, tad kaut kas infrastruktūrveidīgs ar noslieci uz monopolu. Piemēram, kaut kāda sistēma skolām vai medicīnas iestādēm, kur ir zināma funkcija ar brīvu nišu. Iespējams, cilvēks šādi arī ir sapelnījis naudiņas un tagad grib apsviedīgi investēt, nenokavējot lielo iespēju IT jomā. Tikai iespējams un tikai minējums. Kaut kādi tādi varianti ir dzirdēti un ka no tādiem labi barojas apsviedīgas aģentūras. Viena no peļņas iespējām ir pelnīt, pārdodot tiem, kas vēlas nopelnīt – investīcijas nav izdevumi... Ļoti gribas cerēt, ka šis viss ir apgūts, ir skaidra pārliecība, ka konkrētais marketplace tipa projekts tik tiešām ir vajadzīgs cilvēkiem, nevis prātā ir klusa doma, ka "tas aizies!". Piemēram, ja ir vismaz kādi 10 vai 100 cilvēki, kas tur rokās izstieptu 50 EUR banknoti un lūdz ātrāk realizēt ideju, iespējams, tā lieta ies. Protams, tik pat labi var aiziet kaut kas nebijis un šobrīd nezināms, taču panākumi šeit ir proporcionāli riskam. Par komandu runājot. Nav jau liels noslēpums, ka komandu veido cilvēciskās īpašības. Svarīgi ir ne tik tehniskās zināšanas, cik spēja sadarboties. Un spēja sadarboties nozīmē spēju menedžēt pozitīvās un negatīvās puses, jo īpaši jau – negatīvās. Kāds tehniski zinošs superstārs mētāsies ar tik ciniskiem izteikumiem, ka jūtīgāki, bet centīgāki kolēģi lies asaras vai izplūdīs agresijas lēkmēs. Kāds kluss cilvēks neko neteiks, jo neviens neprasa, bet viņam būtu ko teikt un teiktais būtu ļoti labs risinājums. Kādam ambīcijas joņos pa priekšu, kāds būs skeptiķis, kas visam atradīs pretargumentus, kāds būs sabotieris – piekritīs kopējai interesei, bet darīs pa savam. Tas viss ir raksturīgi cilvēku komandām vispār, un diez vai ir pieminēšanas vērts. Rakstu to tāpēc, ka autora rakstītais liek domāt, ka viņš tā vienkārši izplānos komandas uzbūvi un viņa tad tā arī strādās. Varbūt... Es pateisībā nezinu. Zinu, ka ja algu maksā labu, cilvēki var arī pildīt savu lomu. Tepat jau minēts, ka daži uzņēmumi pat komunicēt neprot. Esmu redzējis, ka klienti mokās ar vienkāršu web lapu, kur nu vēl kaut ko lielāku. Esmu redzējis, ka uzņēmums ir pasūtījis mazu sistēmiņu, samaksājis naudu un pieņēmis darbu ar tekstu, ka mazliet jāpielabo, bet patiesībā tas ir templeits, kur no sistēmas ir tikai pliks uzmetums, kuru nav iespējams palaist reālā darbībā. Es tā nespēju, tādēļ šajā tirgū nedarbojos. :) Rekomendētu uz komandas izveidi skatīties mazliet savādāk, atrodot galveno izstrādātāju. Varbūt var dalīt kompetences, piemēram, ja galvenais izstrādātājs ir tehniski labi zinošs, bet nemāk strādāt ar cilvēkiem (deleģēt, veidot darba uzdevumus, utml.), tad to var darīt projekta vadītājs. Katrā ziņā, IT komandā komandas vadības metodes, kas strādā citās jomās, nedarbosies. Un otrādi - apejoties ar komandu tā, kā tas notiek IT jomā, uzņēmējs, iespējams, kļūs pat par apsmieklu. Piemēram, citur termiņi ir skaidri saprotami, bet IT jomā pat ļoti labi gribot, termiņi ir tikai tāds kā novērtējums. Vispārīgs likums ir tāds, ka darbi tiecas aizpildīt tam atvēlēto laiku. T.i., vienu lietu var atrisināt, darot 1 dienu, nedēļu vai mēnesi. Piemēram, datubāzes shēmu var sarakstīt 1 dienā, ar rociņu sarakstot tabulu definīcijas, var nedēļu veidot definīcijas, pārdomāt indeksus, var mēnesi pavadīt, veidojot datubāzes plānojumu, modeļus un dokumentāciju atbilstoši valsts standartam. No tehnoloģiju viedokļa, PHP, MySQL ar hostēšanu kādā mākonī (AWS, cloudfront, DigitalOcean). Šeit iespējas ir milzīgas, pašiem ar savu serveri dzelža veidā ņemties nevajadzētu. Par to vai Magento būs pareiza izvēle vai nē, grūti teikt. Jautājumi, kas būs jārisina, nebūs klientu reģistrācija vai produkta forma, vai tamlīdzīgi. Taču, ja izdodas ar Magento izveidot marketplace projektu, un ja šobrīd tāda risinājuma nav, tas var būt kā globāls produkts, un projekts var izvērsties ne vien kā pati platforma, bet arī kā šis produkts un tā apkalpošana – pakalpojumi, ko pērk tie, kas vēlas uzturēt savu marketplace platformu. Tikai ideja. Uz plašas platformas var uzsēsties un pelnīt. Savukārt, ja ir vēlme kaut ko alibaba vai ebay stilā, mans uzskats ir ka tikai custom produkts, jo platformas uzdevums būs piedāvāt unikālās priekšrocības, bet unikālas priekšrocības nevar piedāvāt ar standarta produktu. No pieredzes - parasti tādi aizgājuši projekti sākumā tiek uztaisīti prototipa variantā. Ja ideja ir laba, ir pieprasījums un tirgus ir nepiesātināts, klienti samierināsies ar sākotnējām neērtībām un kļūdām. Projekts tiks tā kā iesūkts. Ja ideja ir laba, bet tirgus ir piesātināts, var kaut vai perfekts izpildījums un vēl piemaksāt par lietošanu - tas neaizies. Tipisks piemērs LV vidē - ss.lv un daudzie centieni radīt kaut ko līdzīgu. Tādējādi, prototipa variants ļaus agrāk notestēt ideju un ne tikai ideju. Tas ļaus notestēt, vai projekts māk sevi izplatīt digitālajā vidē, vai komanda sastrādājas, utml. Var šādu prototipu arī pasūtīt, ņemot vērā @codehighriga aprakstīto. Daļa redzēto projektu tā arī ir radīti, pēc tam pārņemot izstrādi pie sevis. Vai arī atrast kādu entuziastu. Entuziastu tādā ziņā, ka piekritīs sadarboties, nevis izmantot priekšrocības, kuras viegli atrast stabilā darbā IT jomā. Agrāk tādus varēja meklēt start-up tipa saietos. Nezinu, kā tagad, jo, kā jau teicu, vilnis ir pagājis, internets piedāvā vienlaikus gan daudz iespējas, gan iespēju palikt absolūti nepamanītam milzīgajā masā.
  2. Projekts & Komanda

    Ātri uzmetot, kādi 0,2 - 0,3 milj. vismaz. Apmēram 5 cilvēki = 3000 EUR/mēn darba devēja izmaksas (uz rokas < 2k). Iekārtot darba vietas (datori, licences) Tad visi saplāno, ka 6 mēnešu laikā kaut kas taps. 3k * 5 * 6 = 90k. Tad izrādās, ka plāni un realitāte neiet kopā, vajag vēl 3 mēnešus. Tad daļa pārstrādājas un aiziet, utt., tāpēc, kā jau fox8 tieca, izmaksas x3 salīdzinot ar to, ko varētu radīt jau pieslīpējusies komanda. Ja tādu vispār iespējams atrast. Ja tāda piekritīs sadarboties ar tādu klientu. Utml. Par kaut kādiem 10k var aizmirst, par to var domāt, ja atrodas kāds solo maniaks, bet man liekas, ka visi jau vai nu izmiruši, vai atslābst normālos darbos, kuros pelna daudz vairāk, darot daudz mazāk.
  3. Refresh viesu browseru kešu|wordpress

    Principā nekā. Ja ir JS includes (Wordpresā vajadzētu būt), kuras netiek kešotas, tad varbūt var kaut ko mēģināt pārķert un taisīt JS reload.
  4. Ja pareizi saprotu, sakasa no /proc un citus status, un vnk dod jsonā uz āru, uz javaskriptisku lapu?
  5. Budžets projektam?

    Tu taču pats rakstīji, kā liki jūtūbē video un kaut kādos 500 saitos mētāji linkus... Tas neskaitās mārketings? Piekrītu, ka ir nepareizi domāt, ka izstrādātāji bez mārketinga neko neizdarīs, taču uzskatu, ka mārketings jebkurā gadījumā IR. Cita lieta, kāds tas ir. Un ticu, ka labi devi savu produktu var izveidot tādu, ka tas pats sevi reklamē. Tā jau arī ir mārketinga pieeja. Tomēr... laiki mainās, viss ir tik piesātināts, ka tas, kas pirms kāda laika aizietu pats, šodien var palikt pat nepamanīts vispār. "Īstajā vietā, īstajā brīdī" ir ļoti daudz no veiksmes atkarīgs...
  6. Cilvēk, paspēlē sudoku, šahu, attīsti loģisko domāšanu.
  7. Responsīva mājaslapa ar CSS pietiek???

    Meklē responsive vs. adaptive design. Responsīvais - tas, kurš reaģē uz ekrāna izmēriem, CSS variants. Adaptīvais - tas, kurš tiek sagatavots pārlūkam, attiecīgi, PHP puses variants, pēc User Agent tiek noteikts, kā vajadzētu izskatīties lapai. Vienkāršotā variantā - divas lapas versijas, desktop un mobilā, kur serveris pāradresē uz mobilo. Abi var pastāvēt vienlaicīgi, t.i., adaptīvais izkārtojums savienojumā ar responsive CSS elementiem.
  8. Budžets projektam?

    codez cer apiet mārketingu. Lai nu veicas, varbūt arī atradīs ūdenskritumu, kurš krīt uz augšu. Pēc 5 gadiem codez rakstīs, cik svarīgs ir mārketings. Tas pats ss.lv savā laikā aktīvi reklamējās, baneri bija daudz kur. Un sāka to darīt jau kā doska.lv. Reklama tajā laikā aizsēdējās papīra formātā un nokavēja. Reizēm kaut kas, kas rada iespaidu, ka nav mārketinga, patiesībā ir vēl vairāk mārketings. Varbūt runa ir par to, ka par mārketingu tiek uzskatītas trulas reklāmas? Arī minimālistiska stila mārketings ir mārketings, pie tam, tiešā veidā notēmēts. Utml. Pateikt "mēs nereklamējamies" ir lielāka reklāma, nekā reklamēties. Tagad es domāju ka jauns portāls neradīsies. Ja tiešām aizslēgs domeinu, tauta atradīs, es nezinu ... varbūt kāda reģionu laikraksta sadaļu (portāliņos ir sludinājumi), varbūt to pašu reklama.lv Katrā ziņā, cerams, ka tie, kas tagad sarosījušies, izbaudīs picas un kolas.
  9. Budžets projektam?

    Ar 10 k var uztaisīt prototipu. C'mon. P.S. "finišups" – labs! :D
  10. Kaut kas sakarīgāks.
  11. Full stack php developer

    Nu mēs visi šeit zinām, ka Tev ir izcili piedāvājumi un ka kontā Tu skaties tikai uz 4. vai pat tikai 5. kārtas ciparu.
  12. Full stack php developer

    Cilvēks laikam domā ka ir 2012 gads...
  13. Krāpnieki PHP.lv forumā

    Cilvēks jau par citiem spriež pēc sevis. Ir tādi kuriem liekas, ka ja nometīsi kādam grašus pie kājām, tad tas klanīsies līdz zemei, līdz mūža galam...
  14. Web tendences, trendi u.c. zvēri 2017

    Pēc Zend, Laravel un Yii2 joprojām nav piepildījuma sajūtas. Tātad, pienācis laiks doties Scala un Java pasaulē. (Tas gan nav par trendiem, bet es gribu izteikties arī tad, ja īsti nav ko teikt.)
  15. Sviests. Nu labi, trello boards?
×